måndag 14 februari 2011

Hej Anders!

Jag blev lite ställd idag när jag hjälpte en man av bussen med sin rollator.
den vägde bly!
Jag förstår att han hade en lite tyngre variant.
Men efter att ha kollat runt på er hemsida stod det "låg vikt" på den som vägde 8 Kilo.
Jag är väl kanske inte den starkaste av folket men jag tror inte heller att jag blir starkare mot ålderns höst.
Så för mig känns detta ganska oroande, att släpa runt på 10 kilo i trappor å dylikt. känns inte alls bra. eller speciellt nyttigt.

Är det,det eller sängen som gäller?

Mvh
Josephine

Hej Josephine,

Det stämmer att våra rollatorer väger mellan 8 och 12 kg. Syftet med en rollator är gå säkert och tryggt. Rätt vikt ger en god balans, har du en för lätt rollator får du inte ett tillräckligt gott stöd och det finns risk att du snubblar över den istället för att få stöd. Visst kan jag hålla med om att det är tungt för en äldre människa att lyfta 8kg, men han eller hon skall gå med rollatorn inte lyfta den. Lyfta får hemtjänsten, familjen eller taxichauffören göra. När det gäller på och avstigning buss har det flesta bussar bra nigning och rollatorerna har ofta en sk steghjälp för att komma upp över kanter.

Återkom om du har fler frågor.

Hälsningar,
Marie-Louise


oh, råkade snubbla över massa gamla mail från 2006 och framåt.
jag har som hobby att maila olika företag eller regeringen om jag inte är nöjd med saker och ting. eller helt enkelt bara är nyfiken.

3 kommentarer:

  1. Förstår ju att det inte är bra om den väger för lite.. men det är så JÄVLA awesome att du mailar om såna här saker, det är DU som kan förända sammhället till det bättre <3
    puss

    SvaraRadera
  2. jo det förstod jag ju sen åxå. :)
    puss

    SvaraRadera
  3. Ja såna som du behövs i detta mes-samhälle, folk som törs säga vad dom tycker och frågar när man undrar över saker. Sen behöver man inte göra saker HAND gripligen så ofta :) men du har blitt bättre på att bita ihop (tror jag) haha PUSS.

    SvaraRadera